tiistai 21. heinäkuuta 2015

Kilpailun yhdeksäs päivä

Eilinen oli jälleen haasteellinen päivä ajallisesti pitkine tehtävineen. Juuri ennen hinausten alkua alkoi liikua huhu, että annettaisiin uudet tehtävät ja mentyäni selvittämään asiaa organisaatiolta törmäsin juryn puheenjohtajaan, joka myös sanoi, että oli kuullut moisen huhun, koska tehtävien pituus alkoi olla jälleen hieman epärealistinen, muttei mitään virallista. Samalla kisailijoissa alkoi kuitenkin syntyä vipinää, mikä oli selvä merkki, että hinaukset alkaisivat vartin lykkäämisen jälkeen ilman tehtävien muutosta. Ilmeistä kuitenkin oli, että tehtävät olivat aika lailla äärimmäisiä keli-ikkunaan nähden ja illalla tulikin järjestäjiltä viesti liittyen illan sosiaaliseen ohjelmaan:

Wine tasting time is delayed
Due to the long task the pilots are still in the air.
Therefore, we re-scheduled the wine tasting.

The new departure time for wine tasting is
20:00 from the airfield.

18 m luokassa Masa ajoi tehtävän läpi kohtuullisen mukavalla sijoituksella, mutta Willeltä matka jäi harmillisesti yhtä 500 m nostoa vaille. 20 m luokan pääjoukko, viitisentoista konetta, sellui pitkään 20 km päässä kentästä 500 - 600 m AGL viimeistä nostoa haroen Bajan kaupungin yllä, mutta jossain vaiheessa luovutti ja lähti liukuun Tonavan yli kohti viimeistä ohjauskäännepistettä kentälle ja kuten tuloslistasta käy ilmi, aika moni tuli maaliin reilusti alle maaliympyrän alarajan. YA ponnisti virhepisteistä huolimatta kymmenen sakkiin 1:n joutuessa käynnistämään reilu kilometri ennen maalilinjaa. Se, tuliko yli vai ali linjan, oli todella pienestä kiinni, kun tutkii esimerkiksi TWO:n ja YA:n tallenteita.

Tämän päivän odotukset kelin suhteen ovat hyvin eilisen kaltaisia. Toiveikkaammat ennusteet näyttävät jonkinlaista cumuluskeliä heikentyen kuitenkin jälleen nopeasti klo 16 jälkeen. Pitkät päivät ovat kuitenkin osoittaneet sen, että jonkinlaista nostoa löytyy yllättävän myöhäänkin, mutta toinen kysymys on, onko mielekästä venyttää tehtäviä äärimmilleen kuumassa kelissä vaikka kyseessä on EM-kisa.

Asia, joka on toiminut erittäin hyvin kisojen aikana, on järjestäjien aloittama päivittäisten ilmatilatiedostojen luonti. Teemme halukkaille kisajärjestäjien tiedostoon pienen Hanskin aloittaman suomalaisvirityksen, josta on helppo nähdä tilanne sallittujen ja kiellettyjen päivittäisten alueiden osalta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti